
Liitteet
Lataa Ota koppi -materiaali
Opas on laadittu varhaiskasvatuksen ja neuvoloiden henkilöstölle sekä opettajille alkuopetuksessa. Sitä voidaan soveltaa myös alle 4-vuotiaiden lasten toimintaan.
Lapsen puheen ja kielen kehityksen seuraaminen neuvolassa
0-6 kk
Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)
Keskeisiä seurattavia asioita
- lapsi seuraa, katselee ympäristöään
- lapsi tekee aktiivisia kontaktialoitteita
- viestii mielialaansa
- ääntelyn edistymisen seuraaminen
- yksittäiset vokaalit (a, ä ö)
- yhtäjaksoinen ääntely (aaiiaa…)
- ääntelyn vaihtelut (kiljahtelut, murinat)
- konsonantit ilmaantuvat ääntelyyn
- ääntelyn sävyt (tunneilmaisu)
- vastavuoroinen ”keskustelu” vanhemman kanssa
- lapsi on kiinnostunut esineistä
Käytännön apuvälineitä
Kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)
- ilmaise iloitsevasi lapsesta ilmein, elein, äänensävyin ja kosketuksin
- katsekontakti lapsen kanssa
- reagointi lapsen itkuun
- lapsen viestien tulkinta
- lapselle puhumisen tärkeys, kerro lapselle mitä teet esim. lasta pukiessa
Riskitekijöitä
- lapsi ei ilmaise huomion ja avuntarpeita ääntelemällä
- sosiaalista hymyä ei ole
- katse ei vuorottele esineiden ja vuorovaikutuskumppanin välillä
- lapsi ei tavoittele toisen huomiota itseensä
- lapsi ei osoita kiinnostusta esineitä kohtaan
- jokeltelun viivästyminen saattaa ennustaa kielellisen kehityksen pulmia
- tunneilmaisu vakiintumatonta
6-12 kk
Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)
Keskeisiä seurattavia asioita
- kommunikatiivisten eleiden ilmaantuminen(esim. osoittelu, vilkutus, taputus)
- kanoninen jokeltelu (mama, gäägää jne. vokaali-konsonantti yhdistelmiä)
- seuraako lapsi vanhemman osoittavia eleitä tai pyrkiikö hän saamaan toisen huomion esineisiin tai tapahtumiin
- tunnistaa nimensä, ”ei” sanan tunnistaa. Reagoi ”missä” kysymykseen katseellaan
- lapsi tietää esineiden käyttötarkoituksia esim. puhuu kännykkään tai panee kenkää jalkaan tms.
Käytännön apuvälineitä
Kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)
- kuuntele lasta ja vastaa lapselle
- anna lapselle aikaa vastata
- käytä lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita
- osoita olevasi kiinnostunut siitä mistä lapsikin on
- vuorotteluleikit, ota –anna – leikki, kurkistelu–, sormileikit, lorut, laulut
Riskitekijöitä
- lapsen jokeltelu on vähäistä (6-7kk) tai yksipuolista ja sisältää niukasti konsonantteja
- lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen
- lapseen on vaikea saada kontaktia
- lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä(esim. osoittelu, vilkutus, taputus)
- erityisesti vastavuoroisuuden puute sekä ääntelyn ja jokeltelun vähäisyys ja yksipuolisuus ovat syitä tarkempaan seurantaan
1-1,5v
Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)
Keskeisiä seurattavia asioita
- lapsella on sanoja/ tapailee sanoja
- ei kielellinen viestintä edelleen vahvaa (esim. pyytää tavoittelemalla tai torjuu työntämällä pois)
- ymmärtää lyhyitä kehotuksia
- osoittaa ymmärrystään toimimalla, esim. mennään ulos: menee ovelle tms.
- lapsen leikissä on kuvitteellisia toimintoja
- lapsi yhdistelee sanoja lauseeksi (esim. nalle nukkuu)
Käytännön apuvälineitä
kysy ja ohjaavanhempia (mallintaminen)
- nimeä esineitä ja tunteita, selitä tapahtumia
- toista ja täydennä sanaa ja jatka lauseella esim. jos lapsi sanoo ”uppi” toista ”niin siinä on kuppi”
- pyydä lasta antamaan esineitä
materiaali
- kuvakirjat, lelut, palikat, duplot, koti- ja autoleikkitavarat ulkoleikki
Riskitekijöitä
- lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen
- lapseen on vaikea saada kontaktia
- lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä esim. vilkutus tai pään pudistus
- vastavuoroisuuden puute
- ääntelyn vähäisyys
- lapsella ei ole lainkaan sanoja
- lapsi ei osaa noudattaa lyhyitä kehotuksia
1,5-2,5v
Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)
Keskeisiä seurattavia asioita
18 kk iässä
- lapsella on 10–30 merkityksellistä sanaa
- noudattaa lyhyitä toimintaohjeita
- yhdistelee sanoja
- lapsen leikissä on kuvitteellisia toimintoja
2v iässä
- keskimäärin 250 sanaa. Vaihteluväli (0-600)
- substantiivit ja verbit keskeisiä sanastossa. Käyttää verbejä: mennä, tulla, antaa
- mikä- kysymyksiä
- preesens aikamuoto
- iImperatiivi
2,5v iässä
- sanoja kaikista sanaluokista, adjektiiveja, pronomineja, partikkeleita
- lapsen puheessa esiintyy taivutusmuotoja
- lapsi käyttää sanoista myös omatekoisia muotoja ja taivutuksia
Käytännön apuvälineitä
kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)
- katso ja kuuntele lasta
- jäljittele ja toista mitä lapsi sanoo
- yritä aina tulkita mitä lapsi tarkoittaa
- käytä lyhyitä, yksinkertaisia lauserakenteita
- keskustele lapsen kanssa
- lue lapselle ja katsele kuvia keskustellen
- keskittyykö lapsi toimintaan muutaman minuutin ajan
materiaali
- kuvakirjat, lelut, palikat
- nuppipalapelit
Riskitekijöitä
18 kk iässä
- lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä esim. vilkutus tai pään pudistus
- lapsella ei ole lainkaan sanoja tai alle 10 sanan sanasto
- lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin
- lapsen leikki ei sisällä symbolisia toimintoja.
- erityisesti ymmärtämisen vaikeudet yhdistettynä suvussa esiintyviin kielellisiin vaikeuksiin ovat syy tarkempaan seurantaan
2v-2,5v iässä
- lapsella on alle 10 sanan sanasto
- lapsi ei muodosta kahden sanan lauseita
- lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin
- erityisesti suppea sanavarasto ja puutteet ymmärtämisessä ovat aiheina jatkotutkimuksiin
3-4v
Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)
Keskeisiä seurattavia asioita
- lapsen puhe on lähes kokonaan ymmärrettävää
- konsonanttien hallinta voi olla puutteellista
- peruskäsitteistö alkaa olla hallinnassa(värit, paikat, kokoerot, sijainnit, lukumäärä)
- monisanaisia lauseita
- omia taivutusmuotoja voi esiintyä(3v)
- lapsi osaa kuvata ajatuksiaan ja tunteitaan kielen avulla
- kerronnassa runsaasti yksityiskohtia
- miksi, missä -kysymyksiä
Käytännön apuvälineitä
kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)
- järjestä yhteisiä jutteluhetkiä
- kerro lapsen kanssa yhdessä tarinoita, kysy tarkentavia kysymyksiä, kuka, mitä ja miksi
- lorut ja laulut
- anna lapselle mahdollisuus leikkiä ikäistensä lasten kanssa
- anna lapselle mahdollisuus toimittaa iälleen sopivia tehtäviä
- pelaa lapsen iän mukaisia pelejä
- lapsen virheellisiä sanoja voi korjata mallittamalla sana oikein
materiaali
- kuvakirja, lelut
- kuvalotto
- värienluokittelupelit
- moniosaisemmat palapelit
Riskitekijöitä
- sanojen äänneasu on puutteellinen
- lapsella on suppea tuottava sanasto
- lapsi ei taivuta sanoja
- lapsi ei noudata kaksiosaisia ohjeita tai ymmärtää ne väärin
5-6v
Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)
Keskeisiä seurattavia asioita
- aikakäsitteet ilmaantuvat
- monisanaisia lauseita
- adjektiivien vertailumuodot
- verbin taivutus eri persoonamuodoissa
- ääntäminen iänmukaista
- puheäänen normaalivoimakkuus
- osaa kertoa esim. kuvasta
- kuuntelee muita, huomioi muita
- mielikuvitusleikit, roolileikit
- keskittyminen tarinoiden kuunteluun
- kielellinen tietoisuus kehittyy, lapsi alkaa leikkiä kielellä
Käytännön apuvälineitä
kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)
- keskustele lapsen kanssa, vastaa kysymyksiin
- lukekaa yhdessä ja anna lapsen auttaa tarinankerronnassa
- rajoita television ja videoiden katsomista ja pelaamista
materiaali
- kirjat, lelut
- lautapelit ja palapelit
- kynät, väriliidut, värityskirjat
Riskitekijöitä
- lapsella on suppea tuottava sanasto
- esineiden ja asioiden laadun (koko, määrä, muoto, väri) kuvaus on epätarkkaa tai virheellistä
- lapsen käyttämät lauserakenteet ovat yksinkertaisia
- lapsella on vaikeuksia taivutusmuotojen hallinnassa
- lapsi ei osaa kertoa näytetystä kuvasta
- lapsella on puutteita vuorovaikutus ja keskustelutaidoissa
Kysymyksiä lapsen puheen kehityksestä niille vanhemmille, joiden lapsi ei ole päivähoidossa.
4-vuotiaan lapsen laajaan terveystarkastukseen kuuluu yhtenä osana lapsen äidinkielen kehityksen arviointi. Äidinkielen hallinta on pohjana muiden kielten oppimiselle ja tämän vuoksi tarkastuksessa kysymme seuraavia asioita.
Toivomme teidän miettivän näitä etukäteen.
- Kuka ja ketkä puhuvat lapsen kanssa äidinkieltä?
- Puhuuko lapsi yhtä hyvin kuin sisaruksensa?
- Mitä kieltä sisarukset puhuvat keskenään?
- Puhuuko lapsi vähän vai paljon vanhempien ja muiden kanssa?
- Kyseleekö lapsi asioista?
- Osaako lapsi kertoa puhumalla mitä haluaa?
- Tuottaako lapsi usean sanan lauseita? Puhuuko lapsi kieltänne oikein? Tulevatko sanat oikeassa järjestyksessä?
- Onko lapsen vaikea lausua oman kielen äänteitä (kirjaimet)?
- Onko vanhemmilla vaikeutta ymmärtää lasta?
- Onko vierailla aikuisilla vaikea ymmärtää lasta?
- Änkyttääkö lapsi?
- Millä tavalla lapsi leikkii kotona/muiden lasten kanssa? Millaisista leikeistä lapsi on kiinnostunut?
- Tapaako lapsi muita samaa kieltä puhuvia lapsia?
- Millainen on lapsen äidinkielen taso verrattuna muihin samanikäisiin ja samaa kieltä puhuviin lapsiin?
- Miten vanhemmat tukevat lapsen äidinkielen kehitystä?
- Haluavatko vanhemmat että lapsesta tulee kaksi/monikielinen?
Ota koppi prosessin kuvaus
Lataa Ota koppi -prosessin kuvaus (DOC)