Kulkuneuvoja laulu (Kielinuppu)
- Polkupyörällä poljetaan, poljetaan, poljetaan.
Polkupyörällä poljetaan, muista kypärä! - Autolla ajetaan, ajetaan, ajetaan.
Autolla ajetaan, muista turvavyö! - Soutuveneellä soudetaan, soudetaan, soudetaan.
Soutuveneellä soudetaan, muista pelastusliivit! - Lentokoneella lennetään, lennetään, lennetään.
Lentokoneella lennetään, muista matkalaukku! - Pimeällä kuljetaan, kuljetaan, kuljetaan.
Pimeällä kuljetaan, muista heijastin!
- kuunnellaan laulu
- laulu havainnollistetaan, esinein tai kuvin, digivälineellä
- lorutoistetaan laulun sanoja yksi säkeistö kerrallaan
- lauletaan laulua yksi säkeistö kerrallaan kaikulauluna
- sanoja ja rakennetta rytmitetään kehonsoittimin esimerkiksi sormin, käsin, jaloin, koko keholla
- dramatisoidaan laulu liikkuen laululeikkinä
- kun laulun sanat ja sävel ovat lapsille tuttuja, otetaan mukaan soittimia
- luodaan erilaisia tunnelmia eri kulkuvälineille, esimerkiksi ajetaan pimeässä metsässä (huone on pimeä), soudetaan myrskyssä (sininen kangas, jota heilutellaan yhdessä voimakkaasti samalla, kun lauletaan)
Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet
- tutustutaan ja nimetään kulkuneuvoja, soittimia sekä kehonosia
- yhteisen rytmin tuottaminen tukee lapsen osallisuuden kokemusta
- musiikki ja laulaminen auttavat erottamaan suomen kielen äänteitä ja tavuja
- toimintaan voi liittyä myös vähäisellä kielitaidolla
Keskeistä sanastoa
- polkupyörä, auto, soutuvene, lentokone, heijastin, turvavyö, matkalaukku, kypärä
- polkea, soutaa, ajaa, lentää, kulkea, soittaa, laulaa, kävellä, taputtaa, tömistää
- hidas – nopea, hiljaa – kovaa, pimeä, valoisa, ylhäällä, matalalla, eteenpäin, taaksepäin
- käytettävät soittimet esimerkiksi kapulat, marakassi, kehärumpu, sadekeppi, bassopala
Aikuisen rooli
- aikuinen tuo musisointiin pedagogisen ja kielellisen ulottuvuuden
- aikuinen valmistelee toiminnon pedagogisen ja kielellisen sisällön: aikuinen miettii musiikkiryhmään osallistuvat lapset, jotta vuorovaikutus toteutuu sekä huolehtii musiikkihetkeen tarvittavan tilan ja materiaalin
- aikuinen osoittaa kiinnostusta ja arvostusta musisointia kohtaan, ottaa roolin, osallistuu, innostuu ja eläytyyaikuinen tarttuu lasten aloitteisiin ja ideoihin ja auttaa toteuttamaan niitä
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta monipuolisesti ja mahdollistaa lapsen osallisuuden, elämyksen ja ilon myös ilman yhteistä kieltä
- aikuinen vastaa siitä, että kukaan lapsi ei tule kiusatuksi tai torjutuksi. Osallisuus on tunnekokemus ja jokaisella lapsella tulee olla ainakin yksi kaveri
Toisten lasten merkitys
- osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
- musisoinnissa toteutuu yhteisen elämyksen kokeminen ja jakaminen
- toisen kanssa syntyy yhteinen ilo kielen käyttämisestä ja oppimisesta
- lapset tuovat uutta sanastoa ja mallintavat siten puhetta aikuisen lisäksi
Lapsen kielitaito
Ei yhteistä kieltä
- toiminta esitellään lapselle kuvan avulla (valokuva, digiväline, leikkivalintataulu)
- kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan eleiden, ilmeiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen avulla
- aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
- aikuinen nimeää laulun keskeisen sanaston ja käyttää apuna kuvia ja esineitä
- aikuinen käyttää musisointiin liittyviä toistuvia sanoja esimerkiksi laulaa, soittaa
- käytetään kehonsoittimia ja liikettä jäljitellen rytmiä, kun lapsi lähtee tuottamaan samaa rytmiä, toteutuu lasten yhteinen kokemus
- lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista
Alkeiskielitaito
- aikuinen nimeää laulun keskeisen sanaston yhdessä lasten kanssa (kuvatuki)
- aikuinen toistaa laulua useissa arjen tilanteissa yhdessä lasten kanssa
- lasta rohkaistaan laulamaan mukana
- aikuinen tuo havainnollisesti esiin musisoinnissa tarvittavat sanat ja käsitteet esim. poljetaan, ajetaan, soudetaan, hidas – nopea, hiljaa – kovaa, korkealla – matalalla
- lapsi voi osoittaa ymmärtävänsä vastaamalla sanallisesti tai näyttäen
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
- aikuinen käyttää lyhyttä kuvailevaa kieltä sekä kysymyssanoja mikä ja mitä. Esimerkiksi: ”mikä soitin tämä on?” tai ”mitä soitinta haluat soittaa?” ”lentokone lentää korkealla”
Peruskielitaito
- aikuinen käyttää monipuolista ja selkeää suomen kieltä
- aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit, verbit, adjektiivit, matemaattista sanastoa
- kysymyksillä tuetaan lapsen kertovaa puhetta: ”millä soittimella sinä haluat soittaa?”, ”miksi tarvitaan kypärä?”, ”mihin soudetaan?”, ”milloin tarvitaan heijastinta?”, ”millainen bassopala on?”
- lapselle annetaan aikaa muodostaa lauseita ja mahdollisuus pidempään kerrontaan
- aikuinen tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta, esimerkiksi sopii lasten kanssa, missä ajetaan tai kuka lentää lentokoneella
- musisoinnissa voidaan jo käyttää moniosaisia ohjeita kuten ”hae pikkurumpu ison rummun vierestä”
Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö
- musisointi dokumentoidaan ja esitellään huoltajille
- opeteltuja sanoja voidaan kirjata muistiin lapsen vihkoon tai voidaan antaa kuvitettu ja sanoitettu laulu kotiin.
- huoltajat voivat keskustella lapsen kanssa laulusta omalla äidinkielellä
- huoltajille kerrotaan, että laulun voi kuunnella You Tubesta
- pyydetään perheitä tuomaan jokin lastenlaulu lapsiryhmään kuunneltavaksi lapsen äidinkielellä
Lähde: Liikutaan laulu; https://www.kielinuppu.fi/materiaalit