Sadusta draamaan

Toiminnan tavoitteena on oppilaan sanavaraston rikastuttaminen ja kertovan puheen tukeminen suomen kielellä ja äidinkielellä. Tätä esimerkkimallia voi muokata omalle opetusryhmälleen sopivaksi.

  • tutustutaan käsiteltävänä olevan sadun kautta (esim. Kultakutri ja kolme karhua) ennalta valittuun sanastoon ja käsitteisiin
  • käydään satua läpi yhdessä, avataan sanoja ja juonta havaintomateriaalin avulla
  • syvennetään työskentelyä draaman, taiteen ja oman kerronnan keinoin
  • kuvitetaan juoni
  • valmistetaan sadulle lavasteet ja päähenkilöhahmot

Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet:

  • pohditaan sadun vaiheita keskustellen, esim. kuvia tai käsinukkeja apuna käyttäen
  • tehdään yhdessä sadusta omat esitykset pienryhmissä
  • ryhmien valmiit esitykset esitetään muille oppilaille ja voidaan myös esittää vanhemmille esim. luokkajuhlassa.
  • jatkotyöstäminen: kirjoitetaan sadulle oma loppu ja valmistellaan tehdyillä hahmoilla ja lavasteilla uusi esitys
  • tehdään oma satukirja

Keskeistä sanastoa (sadun mukaan)

  • ympäristö: koti, metsä, talo, huoneet
  • substantiivit: tyttö, tuoli, sänky, tyyny, peitto, pöytä, ikkuna, ovi, lautanen, lusikka
  • perhe: isä, äiti, lapsi
  • paikkasanat: sisällä, ulkona, yläkerrassa, alakerrassa
  • vertailusanat: pieni, keskikokoinen, suuri, kova, pehmeä, sopiva, korkea, matala
  • aikaa kuvaavat käsitteet: sillä välin, koko aamun, myöhemmin
  • adjektiivit: kuuma, lämmin, kiltti, paha, iloinen, nälkäinen, järkevä, väsynyt
  • verbit: kävellä, asua, kurkistaa, odottaa, rikkoutua, nukahtaa, säikähtää

Opettajan rooli

  • valita keskeiset käsitteet sadusta ja avata niitä ensimmäisellä lukukerralla
  • valita valmiiksi havainnollistavat kuvat uusille sanoille ja käsitteille
  • ohjata oppilaita toiminnallisissa vaiheissa
  • rohkaista lapsia itseilmaisuun
  • dokumentoida työskentelyn vaiheet

Toisten oppilaiden merkitys

  • satua käydään yhdessä läpi sekä keskustellen että toiminnallisesti leikin ja draaman kautta
  • yhteinen tekeminen lisää oppilaiden yhteenkuuluvuuden tunnetta

Eriyttäminen oppilaan kielitaidon mukaan

Ei yhteistä kieltä

  • satua käydään läpi kuvien, esim. käsinukkien ja mahdollisuuksien mukaan DVD:n avulla
  • nimetään asioita
  • läksyksi voidaan antaa kuva-sanalista

Alkeiskielitaito

  • satua käydään läpi lyhyissä pätkissä
  • vahvistetaan kerrontaa havainnollistamalla sitä kuvin ja käsinukein
  • annetaan lapselle aikaa tuottaa oikeita sanoja
  • läksyksi voidaan antaa opittujen sanojen ja niiden taivutusmuotojen etsimistä tekstistä

Peruskielitaito

  • aikuinen rohkaisee lasta kertomaan satua itse avustavin kysymyksin: Miten? Miksi? Minne? Milloin?
  • muodostetaan kokonaisia lauseita
  • kootaan lauseita yhtenäiseksi kertomukseksi
  • läksyksi voidaan antaa lauseiden/tarinan muodostamista sanalistoja apuna käyttäen

Huoltajien osallisuus

  • Huoltajille tiedotetaan, että tunneilla käsitellään satuja
  • Selvitetään, saako tunneilla käsiteltävää satua lainattua kirjastosta (omalla äidinkielellä)
  • Oppilasta kannustetaan kertomaan kotona satua omalla kielellään
  • Oppilasta kannustetaan lukemaan läksyjä (sanalistoja ym.) kotona vanhemmilleen.
  • Satuprojektin lopuksi huoltajat voidaan kutsua katsomaan valmista esitystä