Pukemistilanne

Hyödynnetään pukemistilanne kielenoppimistilanteena. Käytetään pukemiseen liittyviä sanoja ja käsitteitä. Harjoitetaan myös motorisiin taitoihin liittyvien käsitteiden opettelua ja vahvistetaan jo aiemmin opittua.

Jatkotyöskentely

Puetaan kotileikissä nallea tai nukkea nimeten samalla vaatteita ja kehon osia sekä sanoittaen pukemista (”laitetaan nallelle housut jalkaan” tai ”sinun pitää nostaa nallen kädet ylös, jotta saat vedettyä paidan nallen päälle”)
Lapset saavat pukea vaatteita nallen päälle esimerkiksi päiväpiirissä aikuisen ja toisten lasten antamien ohjeiden mukaan. Ohjeet voivat olla järkeviä tai hassuja (esimerkiksi ”laita hanskat nallen jalkoihin”)

Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet: (lasten välinen, aikuisen ja lapsen välinen)

Aikuinen on mukana pukemistilanteessa hyödyntäen sitä myös liikunnallisena hetkenä joka mahdollistaa sekä hieno että karkeamotoristen taitojen harjoittamisen sekä niihin liittyvän sanaston omaksumisen ja käyttämisen.

Keskeistä sanastoa:

  • Kumartua, kurkottaa, taivuttaa, istua, seisoa, koukistaa, vetää, työntää, nostaa, kävellä, pukea
  • ylös, alas, viereen, päälle, alle, kiinni, auki
  • Kehon osat: jalat, varpaat, kädet, sormet, pää, takamus, vatsa, selkä
  • Vaatteet esim. haalari, housut, takki, pusero, sukat, villatakki, villahaalari, villasukat, pipo, lakki, hattu, kypärälakki, huivi, sormikkaat, lapaset, kurarukkaset, rukkaset
  • Toimintaohjeet esimerkiksi kävele eteiseen, mene seisomaan jonoon, hypi tasajalkaa vessaan, nosta kädet ylös, työnnä käsi hihaan, nouse ylös, kyykisty, ojenna käsi, laita kengät jalkaan, mene ulos, vedä lahkeet alas, riisu paita pois, nosta toista jalkaa ylös, solmi kengännauhat kiinni, nosta housut ylös vyötärölle

Aikuisen rooli

  • Aikuinen on aktiivisesti mukana pukemistilanteessa tuoden siihen pedagogisen ja kielellisen ulottuvuuden
  • Aikuinen käyttää täsmällisiä käsitteitä, kannustaa lasta juttelemaan, vastaamaan kysymyksiin ja noudattamaan pieniä toimintaohjeita esimerkiksi ”nouse varpaillesi ja ota hattu ylähyllyltä”, ”kumarru ja katso onko sukka penkin alla” tai ”hypi tasajalkaa eteiseen hakemaan kengät”
  • Aikuinen iloitsee lapsen onnistumisista ja taidoista sekä lapsen seurasta
  • Aikuinen sanoittaa pukemista ja pyytää lasta kertomaan, mitä tapahtuu esimerkiksi ”mitä puet seuraavaksi päällesi?” tai ”osaatko itse solmia kengännauhat?”
  • Aikuinen tukee lapsen omia keskustelualoitteita ja antaa lapselle aikaa vastata, kertoa tekemisestään ja harjoitella pukemiseen liittyviä ilmaisuja
  • Tukee lasten keskinäistä vuorovaikutusta myös pukemistilanteessa
  • Aikuinen havainnoitsijana (linkki oppaaseen)

Toisten lasten merkitys

  • Osallisuus ryhmään muodostuu yhteisen toiminnan kautta
  • Pukemistilanteessa toistuvat samat käsitteet ja sanasto, lapsen on helppo seurata keskustelua ja osallistua siihen
  • Toiset lapset tuovat tilanteeseen uutta sanastoa ja kielellisiä malleja

Lapsen kielitaito

Ei yhteistä kieltä

  • Kieltä ja vuorovaikutusta tuetaan kuvien, ilmeiden, eleiden, toiminnan mallintamisen ja sanoittamisen kautta
  • Aikuinen näyttää mallia ja sanoo samalla, mitä tehdään esimerkiksi ”nouse seisomaan” tai ” laita hattu päähän”
  • Aikuinen reagoi lapsen pieniinkin aloitteisiin
  • Aikuinen käyttää lapsen nimeä kiinnittääkseen lapsen huomion puheeseen
  • Aikuinen nimeää lapsen vaatteet ja käyttää pukemiseen liittyviä tekemisen sanoja
  • Aikuinen käyttää toistuvia fraasimaisia lauseita esimerkiksi ”istut lattialla”, ” laitan sinulle hanskat käteen”, ”nyt laitoit hatun päähän”
  • Lapselle annetaan mahdollisuus osoittaa vähäistäkin osaamista ja ymmärretyksi tulemista esim. näyttämällä
  • 1.3.4. Lapsi toisen kielen oppijana ja osallisena

Alkeiskielitaito

  • Aikuinen kannattelee toimintaa sanoittaen, mitä tapahtuu ja käyttää kuvia vuorovaikutuksen tukena
  • Aikuinen rohkaisee lasta toistamaan kuulemiansa sanoja
  • Lapsi voi osoittaa ymmärtämisensä joko vastaamalla sanallisesti tai eleellä esim. näyttäen
  • Aikuinen tuo tavoitteena olevan sanaston toimintaan: substantiivit ja verbit
  • Lyhyet kuvailevat lauseet liittyen liikkumiseen tai paikan määreisiin esimerkiksi ”nosta hattu lattialta”, ”ota sukat pois jalasta”, ”vedä kengät pois jalasta”
  • Rohkaisee lasta vastaamaan kysymällä esimerkiksi ”mihin laitat kengät?” tai ”saatko itse napit kiinni?” ja toistaa lapsen vastauksen lauseena
  • Antaa lapselle aikaa vastata kannustaen vastaamaan lauseella ja mahdollistaen keskustelunaloitteet

Peruskielitaito

  • Aikuinen käyttää monipuolista ja rikasta suomen kieltä: verbit, substantiivit, adjektiivit, paikanmääreet, vastakohdat esimerkiksi ”saatko vedettyä lahkeet kenkien päälle?”
  • Antaa pidempiä toimintaohjeita esimerkiksi ”istu penkille ja laita lahkeiden kumilenkit kenkien alle” tai ”mene kävellen eteiseen ja ota saappaat ylähyllyltä”
  • Annetaan lapselle mahdollisuus pidempään kerrontaan tekemällä kerrontaa tukevia lisäkysymyksiä esimerkiksi ”missä järjestyksessä ajattelit pukea vaatteet päällesi?” ”mitä sitten tapahtui?” ”millaiset kengät sinulla on tänään?”

Vanhempien osallisuus

Vanhemmat toteuttavat saman toiminnan omalla äidinkielellä kotona

  • Vanhemmille kerrotaan, että harjoitellaan pukemiseen liittyvää sanastoa ja pyydetään vanhempia sanoittamaan pukemista omalla äidinkielellä kotona
  • Vanhemmat ja lapsi valitsevat kotona pukemiseen liittyvän verbin (esim. seisoa, työntää, nostaa) ja kirjoittavat sen paperille lapsen äidinkielellä (on hyvä kirjata viereen, miten sana lausutaan)
  • Lapsi piirtää kotona tai päiväkodissa sanaan liittyvän kuvan ja kuva laitetaan seinälle sanan viereen
  • Lapsi leikkaa lehdestä vaateiden kuvia ja liimaa ne paperille. Vanhempia pyydetään nimeämään vaatteet kotona omalla äidinkielellä

Vanhempien kanssa jaetaan kokemus

  • Vanhemmille näytetään kuvina (valokuvat, digikehys) päiväkodin pukemistilanne
  • Vanhemmat ja päivähoidon henkilökunta jakavat keskustellen tietoa lapsen osaamisesta äidinkielellä ja suomen kielellä kyseessä olevasta sanastosta.