Sadusta draamaan

Toiminnan tavoitteena on lasten sanavaraston rikastuttaminen ja kertovan puheen tukeminen suomen kielellä ja äidinkielellä. Samaa satua työstetään esi- ja alkuopetuksessa eri tavoin.

  • tutustutaan käsiteltävänä olevan sadun kautta (esim. Kultakutri ja kolme karhua) ennalta valittuun sanastoon ja käsitteisiin
  • käydään satua läpi yhdessä, avataan juonta havaintomateriaalin avulla
  • syvennetään työskentelyä draaman, taiteen ja oman kerronnan keinoin
  • kuvitetaan juoni
  • valmistetaan sadulle lavasteet ja päähenkilöhahmot

Toiminnan kielellinen sisältö ja tavoitteet: (lasten välinen, aikuisen ja lapsen välinen)

  • pohditaan sadun vaiheita keskustellen, kuvia ja käsinukkeja apuna käyttäen
  • tehdään yhdessä sadusta omat esitykset pienryhmissä
  • ryhmien valmiit esitykset esitetään vanhemmille ja muille lapsille
  • jatkotyöstäminen: kirjoitetaan sadulle oma loppu, valmistellaan tehdyillä hahmoilla ja lavasteilla uusi satu
  • tehdään oma satukirja

Keskeistä sanastoa

  • ympäristö: koti, metsä, talo, huoneet
  • substantiivit: tyttö, tuoli, sänky, tyyny, peitto, pöytä, ikkuna, ovi, lautanen, lusikka
  • perhe: isä, äiti, lapsi
  • paikkasanat: sisällä, ulkona, yläkerrassa, alakerrassa
  • vertailusanat: pieni, keskikokoinen, suuri, kova, pehmeä, sopiva, korkea, matala
  • aikaa kuvaavat käsitteet: sillä välin, koko aamun, myöhemmin
  • adjektiivit: kuuma, lämmin, kiltti, paha, iloinen, nälkäinen, järkevä, väsynyt
  • verbit: kävellä, asua, kurkistaa, odottaa, rikkoutua, nukahtaa, säikähtää

Opettajan rooli

  • sanalistojen pohtiminen ja valmistaminen etukäteen kullekin oppitunnille
  • valita valmiiksi havainnollistavat kuvat uusille sanoille ja käsitteille
  • ohjata oppilaita toiminnallisissa vaiheissa
  • rohkaista lapsia itseilmaisuun
  • työskentelyvaiheiden dokumentointi

Toisten oppilaiden merkitys

  • satua käydään yhdessä läpi sekä keskustellen että toiminnallisesti leikin ja draaman kautta
  • yhteinen tekeminen lisää lapsen yhteenkuuluvuuden tunnetta

Lapsen kielitaito

  • Ei yhteistä kieltä
  • satua käydään läpi kuvien, käsinukkien ja mahdollisuuksien mukaan DVD:n avulla
  • nimetään asioita
  • läksyksi kuva + sanalistoja

Alkeiskielitaito

  • satua käydään läpi lyhyissä pätkissä
  • vahvistetaan kerrontaa havainnollistamalla sitä kuvin ja käsinukein
  • annetaan lapselle aikaa tuottaa oikeita sanoja
  • läksyksi sanalistoja ja niiden taivutusta

Peruskielitaito

  • aikuinen rohkaisee lasta kertomaan satua itse avustavin kysymyksin: Miten? Miksi? Minne? Milloin?
  • muodostetaan kokonaisia lauseita
  • kootaan lauseita yhtenäiseksi kertomukseksi
  • läksyksi lauseiden muodostamista sanalistoista

Vanhempien osallisuus

  • vanhemmille kerrotaan, mitä satua käsitellään
  • selvitetään, saako satua lainattua kirjastosta (omalla äidinkielellä)
  • lapsi kertoo kotona satua vanhemmille omalla kielellään
  • lapsi lukee läksyjä (sanalistoja ym) kotona vanhemmilleen
  • projektin lopuksi vanhemmat kutsutaan katsomaan valmista esitystä