Lataa Ota koppi -materiaali

Opas on laadittu varhaiskasvatuksen ja neuvoloiden henkilöstölle sekä opettajille alkuopetuksessa. Sitä voidaan soveltaa myös alle 4-vuotiaiden lasten toimintaan.

Lataa PDF

Lapsen puheen ja kielen kehityksen seuraaminen neuvolassa

0-6 kk

Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)

Keskeisiä seurattavia asioita

  • lapsi seuraa, katselee ympäristöään
  • lapsi tekee aktiivisia kontaktialoitteita
  • viestii mielialaansa
  • ääntelyn edistymisen seuraaminen
    • yksittäiset vokaalit (a, ä ö)
    • yhtäjaksoinen ääntely (aaiiaa…)
    • ääntelyn vaihtelut (kiljahtelut, murinat)
    • konsonantit ilmaantuvat ääntelyyn
  • ääntelyn sävyt (tunneilmaisu)
  • vastavuoroinen ”keskustelu” vanhemman kanssa
  • lapsi on kiinnostunut esineistä

Käytännön apuvälineitä

Kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)

  • ilmaise iloitsevasi lapsesta ilmein, elein, äänensävyin ja kosketuksin
  • katsekontakti lapsen kanssa
  • reagointi lapsen itkuun
  • lapsen viestien tulkinta
  • lapselle puhumisen tärkeys, kerro lapselle mitä teet esim. lasta pukiessa

Riskitekijöitä

  • lapsi ei ilmaise huomion ja avuntarpeita ääntelemällä
  • sosiaalista hymyä ei ole
  • katse ei vuorottele esineiden ja vuorovaikutuskumppanin välillä
  • lapsi ei tavoittele toisen huomiota itseensä
  • lapsi ei osoita kiinnostusta esineitä kohtaan
  • jokeltelun viivästyminen saattaa ennustaa kielellisen kehityksen pulmia
  • tunneilmaisu vakiintumatonta

6-12 kk

Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)

Keskeisiä seurattavia asioita

  • kommunikatiivisten eleiden ilmaantuminen(esim. osoittelu, vilkutus, taputus)
  • kanoninen jokeltelu (mama, gäägää jne. vokaali-konsonantti yhdistelmiä)
  • seuraako lapsi vanhemman osoittavia eleitä tai pyrkiikö hän saamaan toisen huomion esineisiin tai tapahtumiin
  • tunnistaa nimensä, ”ei” sanan tunnistaa. Reagoi ”missä” kysymykseen katseellaan
  • lapsi tietää esineiden käyttötarkoituksia esim. puhuu kännykkään tai panee kenkää jalkaan tms.

Käytännön apuvälineitä

Kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)

  • kuuntele lasta ja vastaa lapselle
  • anna lapselle aikaa vastata
  • käytä lyhyitä ja yksinkertaisia lauseita
  • osoita olevasi kiinnostunut siitä mistä lapsikin on
  • vuorotteluleikit, ota –anna – leikki, kurkistelu–, sormileikit, lorut, laulut

Riskitekijöitä

  • lapsen jokeltelu on vähäistä (6-7kk) tai yksipuolista ja sisältää niukasti konsonantteja
  • lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen
  • lapseen on vaikea saada kontaktia
  • lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä(esim. osoittelu, vilkutus, taputus)
  • erityisesti vastavuoroisuuden puute sekä ääntelyn ja jokeltelun vähäisyys ja yksipuolisuus ovat syitä tarkempaan seurantaan

1-1,5v

Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)

Keskeisiä seurattavia asioita

  • lapsella on sanoja/ tapailee sanoja
  • ei kielellinen viestintä edelleen vahvaa (esim. pyytää tavoittelemalla tai torjuu työntämällä pois)
  • ymmärtää lyhyitä kehotuksia
  • osoittaa ymmärrystään toimimalla, esim. mennään ulos: menee ovelle tms.
  • lapsen leikissä on kuvitteellisia toimintoja
  • lapsi yhdistelee sanoja lauseeksi (esim. nalle nukkuu)

Käytännön apuvälineitä

kysy ja ohjaavanhempia (mallintaminen)

  • nimeä esineitä ja tunteita, selitä tapahtumia
  • toista ja täydennä sanaa ja jatka lauseella esim. jos lapsi sanoo ”uppi” toista ”niin siinä on kuppi”
  • pyydä lasta antamaan esineitä

materiaali

  • kuvakirjat, lelut, palikat, duplot, koti- ja autoleikkitavarat ulkoleikki

Riskitekijöitä

  • lapsi ei seuraa ympäristöään eikä pyri vaikuttamaan siihen
  • lapseen on vaikea saada kontaktia
  • lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä esim. vilkutus tai pään pudistus
  • vastavuoroisuuden puute
  • ääntelyn vähäisyys
  • lapsella ei ole lainkaan sanoja
  • lapsi ei osaa noudattaa lyhyitä kehotuksia

1,5-2,5v

Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)

Keskeisiä seurattavia asioita

18 kk iässä

  • lapsella on 10–30 merkityksellistä sanaa
  • noudattaa lyhyitä toimintaohjeita
  • yhdistelee sanoja
  • lapsen leikissä on kuvitteellisia toimintoja

2v iässä

  • keskimäärin 250 sanaa. Vaihteluväli (0-600)
  • substantiivit ja verbit keskeisiä sanastossa. Käyttää verbejä: mennä, tulla, antaa
  • mikä- kysymyksiä
  • preesens aikamuoto
  • iImperatiivi

2,5v iässä

  • sanoja kaikista sanaluokista, adjektiiveja, pronomineja, partikkeleita
  • lapsen puheessa esiintyy taivutusmuotoja
  • lapsi käyttää sanoista myös omatekoisia muotoja ja taivutuksia

Käytännön apuvälineitä

kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)

  • katso ja kuuntele lasta
  • jäljittele ja toista mitä lapsi sanoo
  • yritä aina tulkita mitä lapsi tarkoittaa
  • käytä lyhyitä, yksinkertaisia lauserakenteita
  • keskustele lapsen kanssa
  • lue lapselle ja katsele kuvia keskustellen
  • keskittyykö lapsi toimintaan muutaman minuutin ajan

materiaali

  • kuvakirjat, lelut, palikat
  • nuppipalapelit

Riskitekijöitä

18 kk iässä

  • lapsella on vähän kommunikatiivisia eleitä esim. vilkutus tai pään pudistus
  • lapsella ei ole lainkaan sanoja tai alle 10 sanan sanasto
  • lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin
  • lapsen leikki ei sisällä symbolisia toimintoja.
  • erityisesti  ymmärtämisen vaikeudet  yhdistettynä suvussa esiintyviin kielellisiin vaikeuksiin ovat syy tarkempaan seurantaan

2v-2,5v iässä

  • lapsella on alle 10 sanan sanasto
  • lapsi ei muodosta kahden sanan lauseita
  • lapsi ei noudata lyhyitä ohjeita tai ymmärtää ne väärin
  • erityisesti suppea sanavarasto ja puutteet ymmärtämisessä ovat aiheina jatkotutkimuksiin

3-4v

Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)

Keskeisiä seurattavia asioita

  • lapsen puhe on lähes kokonaan ymmärrettävää
  • konsonanttien hallinta voi olla puutteellista
  • peruskäsitteistö alkaa olla hallinnassa(värit, paikat, kokoerot, sijainnit, lukumäärä)
  • monisanaisia lauseita
  • omia taivutusmuotoja voi esiintyä(3v)
  • lapsi osaa kuvata ajatuksiaan ja tunteitaan kielen avulla
  • kerronnassa runsaasti yksityiskohtia
  • miksi, missä -kysymyksiä

Käytännön apuvälineitä

kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)

  • järjestä yhteisiä jutteluhetkiä
  • kerro lapsen kanssa yhdessä tarinoita, kysy tarkentavia kysymyksiä, kuka, mitä ja miksi
  • lorut ja laulut
  • anna lapselle mahdollisuus leikkiä ikäistensä lasten kanssa
  • anna lapselle mahdollisuus toimittaa iälleen sopivia tehtäviä
  • pelaa lapsen iän mukaisia pelejä
  • lapsen virheellisiä sanoja voi korjata mallittamalla sana oikein

materiaali

  • kuvakirja, lelut
  • kuvalotto
  • värienluokittelupelit
  • moniosaisemmat palapelit

Riskitekijöitä

  • sanojen äänneasu on puutteellinen
  • lapsella on suppea tuottava sanasto
  • lapsi ei taivuta sanoja
  • lapsi ei noudata kaksiosaisia ohjeita tai ymmärtää ne väärin

5-6v

Kielen kehityksen tukeminen eri kielillä (myös suomeksi)

Keskeisiä seurattavia asioita

  • aikakäsitteet ilmaantuvat
  • monisanaisia lauseita
  • adjektiivien vertailumuodot
  • verbin taivutus eri persoonamuodoissa
  • ääntäminen iänmukaista
  • puheäänen normaalivoimakkuus
  • osaa kertoa esim. kuvasta
  • kuuntelee muita, huomioi muita
  • mielikuvitusleikit, roolileikit
  • keskittyminen tarinoiden kuunteluun
  • kielellinen tietoisuus kehittyy, lapsi alkaa leikkiä kielellä

Käytännön apuvälineitä

kysy ja ohjaa vanhempia (mallintaminen)

  • keskustele lapsen kanssa, vastaa kysymyksiin
  • lukekaa yhdessä ja anna lapsen auttaa tarinankerronnassa
  • rajoita television ja videoiden katsomista ja pelaamista

materiaali

  • kirjat, lelut
  • lautapelit ja palapelit
  • kynät, väriliidut, värityskirjat

Riskitekijöitä

  • lapsella on suppea tuottava sanasto
  • esineiden ja asioiden laadun (koko, määrä, muoto, väri) kuvaus on epätarkkaa tai virheellistä
  • lapsen käyttämät lauserakenteet ovat yksinkertaisia
  • lapsella on vaikeuksia taivutusmuotojen hallinnassa
  • lapsi ei osaa kertoa näytetystä kuvasta
  • lapsella on puutteita vuorovaikutus ja keskustelutaidoissa

Kysymyksiä lapsen puheen kehityksestä niille vanhemmille, joiden lapsi ei ole päivähoidossa.

4-vuotiaan lapsen laajaan terveystarkastukseen kuuluu yhtenä osana lapsen äidinkielen kehityksen arviointi. Äidinkielen hallinta on pohjana muiden kielten oppimiselle ja tämän vuoksi tarkastuksessa kysymme seuraavia asioita.

Toivomme teidän miettivän näitä etukäteen.

  • Kuka ja ketkä puhuvat lapsen kanssa äidinkieltä?
  • Puhuuko lapsi yhtä hyvin kuin sisaruksensa?
  • Mitä kieltä sisarukset puhuvat keskenään?
  • Puhuuko lapsi vähän vai paljon vanhempien ja muiden kanssa?
  • Kyseleekö lapsi asioista?
  • Osaako lapsi kertoa puhumalla mitä haluaa?
  • Tuottaako lapsi usean sanan lauseita? Puhuuko lapsi kieltänne oikein? Tulevatko sanat oikeassa järjestyksessä?
  • Onko lapsen vaikea lausua oman kielen äänteitä (kirjaimet)?
  • Onko vanhemmilla vaikeutta ymmärtää lasta?
  • Onko vierailla aikuisilla vaikea ymmärtää lasta?
  • Änkyttääkö lapsi?
  • Millä tavalla lapsi leikkii kotona/muiden lasten kanssa? Millaisista leikeistä lapsi on kiinnostunut?
  • Tapaako lapsi muita samaa kieltä puhuvia lapsia?
  • Millainen on lapsen äidinkielen taso verrattuna muihin samanikäisiin ja samaa kieltä puhuviin lapsiin?
  • Miten vanhemmat tukevat lapsen äidinkielen kehitystä?
  • Haluavatko vanhemmat että lapsesta tulee kaksi/monikielinen?

Ota koppi prosessin kuvaus

Lataa Ota koppi -prosessin kuvaus (DOC)